متفورمین خطر مرگ و میر افراد مبتلا به دیابت ناشی از پانکراتیت را کاهش می دهد

2 جولای 2019 - بر اساس یک مطالعه ی جدید، استفاده از متفورمین ممکن است بقای افراد مبتلا به دیابت پس از پانکراتیت(PPDM)، را افزایش دهد، اما چنین مزیتی را برای افراد مبتلا به دیابت مرتبط با سرطان پانکراس(PCRD) ندارد. نتایج این تحقیق بصورت آنلاین در مجله ی Diabetes Care منتشر گردید.

دکتر Jaelim Cho، از دانشگاه اوکلند در نیوزیلند و همکارانش از داده های دارویی این کشور (از سال 2006 تا 2015) که با اطلاعات ترخیص بیمارستانی مرتبط بود، برای شناسایی 1862 فرد مبتلا به PCRD یا PPDM استفاده کردند.

محققان دریافتند که خطر مرگ و میر در میان افراد مبتلا به PCRD، که همواره تحت درمان با متفورمین(نسبت خطر تنظیم شده یا aHR برابر با 0.54)و یا همواره تحت درمان با انسولین(aHR، 0.46)، بودند در مقایسه با بیمارانی که هرگز از داروهای ضددیابت استفاده نمی کردند، بطور قابل توجهی پایین تر بود. با این وجود، این ارتباطات اگر با یک تاخیر 6 ماهه در استفاده از این داروها همراه بود، تضعیف می شد. در میان افراد مبتلا به  PPDM، در مقایسه با افرادی از این گروه که هرگز از داروهای ضددیابت استفاده نمی کردند، خطر مرگ و میر در میان مصرف کنندگان متفورمین به میزان قابل توجهی کمتر(aHR، 0.51؛ 95٪ فاصله اطمینان  0.36تا 0.70)، بود در حالی که خطر مرگ و میر در میان مصرف کنندگان انسولین تغییر قابل توجهی نداشت(aHR، 0.75، 95٪CI، 0.49تا 1.14).حتی با یک تاخیر 6 ماهه، ارتباط بین مصرف متفورمین و خطر مرگ و میر در این گروه از بیماران پایدار باقی ماند.

نویسندگان نوشتند: علیت معکوس(Reverse causality) ممکن است در ارتباط بین مصرف انسولین و مرگ و میر درPCRD نقش داشته باشد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-07-metformin-mortality-post-pancreatitis-diabetes.html